Program kadrowo płacowy - wersja wielodostępna z bazą
              danych Microsoft SQL Server 2005 lub 2008 
    ========================================================

Uwaga: Masz problem z programem lub instalacją? Nie możesz 
wykonać wskazanej czynności? Daj nam znać. W celu uzyskania 
informacji o programie możesz zawsze zadzwonić do producenta 
lub dystrybutora programu. Kontakt do producenta lub 
dystrybutora jest dostępny poprzez opcję menu programu 
'Pomoc', 'Kontakt z Producentem' oraz jest wyświetlany w
czasie instalacji w prawym górnym rogu ekranu programu
instalującego.

Spis treści
===========
1. CZYNNOŚCI WSTĘPNE
2. INSTALACJA SERWERA SQL
3. INSTALACJA I KONFIGURACJA OPROGRAMOWANIA KLIENCKIEGO
   NA STACJACH ROBOCZYCH
4. INSTALACJA PROGRAMU KADRY I PŁACE NA STACJI ROBOCZEJ 
   ORAZ KONFIGURACJA BAZY DANYCH
5. PRZYKŁADOWE PROBLEMY INSTALACYJNE WRAZ Z ROZWIĄZANIAMI
6. UWAGI KOŃCOWE


==========================================================================
1. CZYNNOŚCI WSTĘPNE
==========================================================================

Przed instalacją programu w wersji wielodostępnej należy wykonać 
czynności wstępne polegające na weryfikacji i ewentualnym 
poprawieniu ustawień komunikacyjnych na komputerach, na których
będą zainstalowane kopie programu kadrowo płacowego (dalej 
nazywanymi 'stacjami roboczymi') oraz na komputerze, na którym 
zostanie zainstalowany Microsoft SQL Server 2005 lub 2008 (dalej 
nazywany 'serwerem'). 

Należy upewnić się, że zarówno serwer, jaki i stacje robocze, 
posiadają zainstalowany protokół komunikacyjny TCP/IP. Jeżeli 
tak jest, wtedy na każdej stacji roboczej należy zweryfikować 
ustawienia w pliku 'hosts.' zwykle znajdującym się w katalogu 
systemowym Windows lub w jednym z jego podkatalogów 'System', 
'System32'lub 'System32\drivers\etc'. W pliku 'hosts.' powinien 
się znajdować adres IP serwera, np. zakładając, że 
adres IP serwera jest 10.0.0.120 a nazwa serwera PENTIUM1200 
wtedy w pliku 'hosts.' każdej stacji roboczej powinna się 
znajdować następująca linia: 

10.0.0.120 PENTIUM1200

Uwaga: nazwa serwera (np. PENTIUM1200) nie może zawierać 
polskich liter. 

Należy sprawdzić komunikację pomiędzy stacjami roboczymi a 
serwerem, wykonując na każdej stacji roboczej w trybie MS-DOS 
polecenie, np.:

ping PENTIUM1200

Warto zwrócić szczególną uwagę na konieczność dokonania 
odpowiednich zmian konfiguracyjnych w przypadku, gdy na stacji
roboczej lub serwerze został zainstalowany program typu 'zapora'
('firewall').


==========================================================================
2. INSTALACJA SERWERA SQL
==========================================================================

W przypadku gdy firma posiada już zainstalowany Microsoft SQL 
Server 2005 lub 2008, należy wykorzystać istniejącą instalację 
serwera. W innym przypadku, z internetowej strony firmy Microsoft 
pod adresem:

http://www.microsoft.com/poland/sql/default.mspx

można pobrać ewaluacyjną wersję serwera Microsoft SQL Server 2008. 

Z tej samej strony można również pobrać bezpłatną wersję EXPRESS 
serwera Microsoft SQL Server 2008. Wersja EXPRESS posiada 
ograniczenie rozmiarów bazy danych do 4GB. Nie powinno to być 
praktycznym ograniczeniem w przypadku firm rozliczających programem 
kadrowo płacowym do kilkuset zatrudnionych. Pozostałe ograniczenia 
wersji EXPRESS (1GB RAM, 1 procesor) nie mają istotnego znaczenia. 

Na serwerze muszą być również obecne:
1. Windows Installer 3.0.
2. .NET Framework v2.0

Wszystkie powyższe aplikacje są dostępne do pobrania ze stron: 
www.microsoft.pl

W przypadku wersji 2005 serwera SQL, w celu instalacji bazy danych, 
jak również późniejszego wykonywania kopii zapasowych konieczne jest 
zainstalowanie dodatkowego narzędzia: 'Microsoft SQL Server Management 
Studio Express'. W przypadku wersji 2008 SQL Server Management Studio
jest instalowane razem z serwerem.

Po pobraniu i zainstalowaniu MS SQL Server 'Microsoft SQL Server 
Management Studio Express' należy zainstalować bazę danych poprzez 
wykonanie następującej sekwencji czynności:

a. Odtworzenie kopii zapasowej pustej bazy danych na serwerze:

Kopia zapasowa pustej bazy danych znajduje się w samorozpakowującym
się pliku 'firma5ms.exe' znajdującym się na CD-ROM lub dostępnym 
do pobrania przez internet. Po uruchomieniu pliku, kopia zapasowa
pustej bazy danych 'firma5ms.bak' zostanie rozpakowana do foldera 
'firma5ms'.

Po rozpakowaniu kopii zapasowej pustej bazy danych należy uruchomić 
program administrujący/zarządzający SQL serwerem 'Microsoft SQL 
Server Management Studio Express'. Po uruchomieniu i zalogowaniu, 
program powinien wyświetlić w hierarchii zainstalowane serwery SQL. 
Należy wybrać zainstalowany serwer SQL (np. 'PENTIUM1200\SQEXPRESS'), 
a następnie prawym przyciskiem myszki sekcję 'Databases' i z menu, 
które pojawi się na ekranie opcję 'Restore Database...'. Otworzy się 
okno 'Restore Database'. Należy wtedy w sekcji 'Destination to restore', 
w pole 'To database' wprowadzić nazwę 'firma', w sekcji 'Source for 
restore' opcję 'From device', a następnie wybrać przycisk '...' z 
prawej strony opcji 'From device' i na dodatkowym ekranie 'Specify 
Backup' wybrać 'Backup media' 'File' oraz 'Backup location' po 
wybraniu przycisku 'Add'. Na kolejnym ekranie 'Locate Backup File', 
należy wskazać plik 'firma5ms.bak' zawierający kopię zapasową bazy 
danych programu kadrowo płacowego w formacie SQL serwera 2005 (np. 
C:\mssqlkopie\firma5ms\firma5ms.bak).

Po wykonaniu powyższych czynności można przystąpić do odtworzenia 
(RESTORE) bazy danych programu kadrowo płacowego na serwerze SQL. 
W tym celu należy zaznaczyć wybraną powyżej kopię ('backup set') 
i wybrać 'OK' - kopia zapasowa powinna zostać odtworzona pomyślnie 
('The restore of database firna completed successfully').

b. Utworzenie login 'Administrator':

Należy prawym przyciskiem myszki wybrać sekcję serwera SQL 
'Security', 'Logins' i z menu opcję 'New Login...'. Nowy login 
powinien mieć nazwę 'Administrator' oraz wybraną opcję 'SQL Server 
authentication' i hasło ('Password') 'sql'. Opcja 'Enforce 
password security' nie powinna być zaznaczona. Jako domyślną 
baz danych ('Default database') należy wybrać z listy bazę 'firma'.
Jako domyślny język ('Default language') należy wybrać z listy 
'English'.

c. Utworzenie użytkownika 'Administrator':

Należy prawym przyciskiem myszki wybrać sekcję serwera 'Databases', 
'firma', 'Security', 'Users' i z menu opcję 'New User...'. Nowy 
użytkownik ('user') powinien mieć nazwę ('User name') 'Administrator', 
login ('Login name') również 'Administrator' oraz w sekcji 
'Database role membership' zaznaczone następujące role: 
db_accessadmin, db_datareader, db_datawriter, db_dlladmin, 
db_owner, db_securityadmin. 

d. Zweryfikowanie, że we właściwościach serwera SQL uaktywniono 
opcję 'SQL Server authentication'.

Należy prawym przyciskiem myszki wybrać nazwę serwera i z menu
opcję 'Properties'.

e. Zweryfikowanie, czy protokół TCP/IP oraz adresy i porty serwera 
SQL zostały uaktywnione w SQL Server Configuration Manager (opcja
w menu Start serwera SQL)

Po uruchomieniu SQL Server Configuration Manager, należy wybrać
'SQL Server 2005 Network Configuration', a następnie 'Protocols 
for SQLEXPRESS' i upewnić się, że protokół TCP/IP jest 
dostępny (Enabled). Dodatkowo należy upewnić się, że 
odpowiednie IP addresses (adres 127.0.0.1 dotyczy komunikacji 
z klientem zainstalowanym na tym samym komputerze co serwer),
są aktywne (Active) i dostępne (Enabled). W przypadku ustawienia
zapory (firewall) na komputerze serwera, należy zwrócić 
szczególną uwagę na umożliwienie komunikacji z serwerem SQL 
poprzez port dynamiczny.

Po wykonaniu wszystkich powyższych czynności baza danych 'firma' 
jest gotowa do wykorzystania przez program kadrowo płacowy.


==========================================================================
3. INSTALACJA I KONFIGURACJA OPROGRAMOWANIA KLIENCKIEGO
   NA STACJACH ROBOCZYCH
==========================================================================

Instalacja i konfiguracja oprogramowania klienckiego na 
stacjach roboczych jest konieczna do prawidłowej pracy 
programu kadrowo płacowego. Program kadrowo płacowy komunikuje 
się z serwerem SQL za pomocą ODBC. Wykorzystywany sterownik 
ODBC nosi nazwę 'SQL Native Client' i ten sterownik musi 
zostać zainstalowany na każdej stacji roboczej. Po 
zainstalowaniu 'SQL Native Client' należy skonfigurować
odpowiednie źródło ODBC.

Na komputerze na ktorym ma zostac zainstalowany sterownik 
'SQL Native Client' muszą być również obecne:
1. Windows Installer 3.0.
2. .NET Framework v2.0

a. Instalacja sterownika 'SQL Native Client':

Instalator sterownika można pobrać np. ze strony:
http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=16177

po wybraniu w sekcji 'Microsoft SQL Server 2008 Native Client'
pozycji: 'X86 Package (sqlncli.msi) - 4549 KB'
plik 'sqlncli.msi' należy pobrać i zapisać na lokalnym 
dysku, a następnie uruchomić i wykonać wszystkie polecenia 
instalując 'SQL Native Client' z domyślnymi opcjami.

b. Konfiguracja źródła ODBC:

Należy wybrać opcję menu Windows 'Start', 'Ustawienia', 'Panel sterowania'. Po
otwarciu Panelu sterowania należ wybrać opcję 'Narzędzia administracyjne', a
następnie 'Źródła danych (ODBC)'. Po otwarciu programu 'Administrator źródeł 
danych ODBC' należy wybrać zakładkę 'Systemowe DSN', a następnie przycisk
'Dodaj...'. Na ekranie 'Tworzenie nowego źródła danych', należy wybrać
sterownik 'SQL Native Client' i przycisk 'Zakończ'. Pojawi się dodatkowy 
ekran 'Create a New Data Source to SQL Server'. Na tym ekranie należy nowemu 
źródłu nadać nazwę ('Name'), np. 'kadryplaceSQL2005' (nazwa może być dowolna), 
opis ('Description'), np. 'Kadry i płace MS SQL 2005' oraz z listy nazwę 
serwera SQL ('Server'), np. 'COMPAQ\SQLEXPRESS'. Nazwa serwera SQL to 
zwykle nazwa komputera na którym zainstalowano serwer SQL (w powyższym 
przykładzie 'COMPAQ') a po ukośniku '\' nazwa instancji serwera SQL 
(w powyższym przypadku 'SQLEXPRESS').

Po wybraniu przycisku 'Dalej', należy w sekcji 'How should SQL Server verify
the authenticity of the login ID?' wybrać opcję:
'With SQL Server authentication using login ID and password entered by user'.
Po zaznaczeniu sekcji 'Connect to SQL Server to obtain default settings for 
the additional configuration options' należy wprowadzić 'Login ID' 
'Administrator' oraz hasło 'Password') 'sql'. Po wybraniu 'Dalej' sterownik 
ODBC odczyta z serwera dodatkowe opcje konfiguracyjne w których nie należy 
nic zmieniać. Po wybraniu kolejnego przycisku 'Dalej' należy wybrać przycisk 
'Zakończ'.

Sterownik ODBC 'SQL Native Client' daje możliwość przed zakończeniem 
zweryfikowania definicji utworzonego źródła danych ('Test Data Source'). 
Należy źródło przetestować. Wynik testu musi być pomyślny ('TESTS COMPLETED 
SUCCESSFULLY').

W przypadku problemów, należy zwrócić szczególną uwagę na konieczność 
dokonania odpowiednich zmian konfiguracyjnych w przypadku, gdy na stacji
roboczej lub serwerze został zainstalowany program typu 'zapora'
('firewall').


==========================================================================
4. INSTALACJA PROGRAMU KADRY I PŁACE NA STACJI ROBOCZEJ 
   ORAZ KONFIGURACJA BAZY DANYCH
==========================================================================

Instalacji programu kadrowo płacowego na stacji roboczej dokonuje 
się poprzez uruchomienie programu 'setup.exe' znajdującego się w 
katalogu głównym na CD-ROM, np.:

D:\SETUP.EXE

lub samorozpakowującego się pliku dostarczonego przez dystrybutora 
lub udostępnionego przez internet.

Po zaakceptowaniu warunków umowy licencyjnej, na ekranie
wyboru wersji instalacji należy wybrać wersję wielodostępną, 
a następnie wersję serwera SQL 'Microsoft SQL Server 2005' i 
nazwę źródła danych ODBC utworzonego w poprzedniej sekcji, 
np. 'kadryplaceSQL2005'. Na kolejnym ekranie wyboru instalowanych 
modułów programu należy wybrać przynajmniej dwa instalowane 
moduły programu: Kadry i płace oraz Administrator. Wybranie 
modułu Administrator jest konieczne podczas instalacji na 
pierwszej stacji roboczej, ponieważ moduł Administrator 
umożliwia skonfigurowanie bazy danych dla programu kadrowo 
płacowego. Po potwierdzeniu pozostałych opcji instalacji 
należy instalację dokończyć (przycisk 'Dokończ').

Po zainstalowaniu programu kadrowo płacowego na stacji roboczej 
należy skonfigurować bazę danych. W tym celu należy uruchomić 
program Administrator, na ekranie weryfikacji użytkownika 
wprowadzić nazwę użytkownika 'Administrator' oraz hasło 'sql'. 
Po wybraniu przycisku 'OK' i zweryfikowaniu użytkownika, program 
Administrator umożliwia konfigurację bazy danych, czyli transfer 
inicjalnych danych lub przegranie danych z innej instalacji.

                  Transfer danych do tabel

Po skonfigurowaniu bazy danych na serwerze SQL, baza danych 
zawiera wyłącznie puste tabele. Dane umożliwiające rozpoczęcie 
pracy z programem należy przetransferować do tabel z plików 
tekstowych wykorzystując jedną z dwóch dostępnych opcji: 
(1) transfer danych z plików systemowych (nowe wdrożenie) lub 
(2) transfer danych z plików użytkownika (transfer danych pomiędzy 
instalacjami programu, np. przy zmianie wersji z wersji 
jednostanowiskowej na wielodostępną). 

W przypadku (1) (nowe wdrożenie): po zainstalowaniu wersji wielodostępnej 
na stacji roboczej, w folderze Dokumenty zostają również zainstalowane 
inicjalne dane systemu (folder Dokumenty i podfolder 'Bazainit'). 
W celu transferu danych z plików tekstowych w podfolderze 'Bazainit' 
do tabel w bazie danych należy podłączyć program Administrator do 
wielodostępnej bazy danych i po otworzeniu ekranu 'Transfer Danych do 
Tabel' (opcja menu 'Zadania', 'Konfiguracja Bazy Danych'), wybrać 
przycisk 'Rozpocznij Transfer Danych z Plików Systemowych'. Po 
zakończeniu transferu, baza danych zawiera inicjalne dane konfiguracyjne 
umożliwiające natychmiastowe rozpoczęcie wdrożenia wersji wielodostępnej 
programu.

W przypadku (2) (transfer danych pomiędzy instalacjami programu): po 
wdrożeniu lub po rozpoczęciu wdrożenia może zajść potrzeba transferu 
wszystkich danych z wykorzystywanej wcześniej oryginalnej instalacji 
(np. wersji jednostanowiskowej) do nowej, docelowej bazy danych na 
serwerze MS SQL Server 2000). Aby tego dokonać, należy najpierw podłączyć 
program Administrator do oryginalnej instalacji i utworzyć źródła 
aktualnych danych w postaci plików tekstowych, wybierając opcję menu 
'Zadania', 'Transfer Danych do Plików'. Utworzone w ten sposób pliki 
tekstowe zawierają wszystkie informacje z oryginalnej instalacji. 
W ten sposób w folderze Dokumenty i podfolderze 'Baza' powstaje 
ponad 100 plików, każdy zawierający dane z jednej tabeli. 

W celu transferu utworzonych danych z plików tekstowych w podfolderze 
'Baza' do tabel w docelowej bazie danych należy podłączyć program 
Administrator do bazy danych MS SQL Server 2000 i po otworzeniu ekranu 
'Transfer Danych do Tabel' (opcja menu 'Zadania', 'Konfiguracja Bazy 
Danych'), wybrać przycisk 'Rozpocznij Transfer Danych z Plików 
Użytkownika'. Po zakończeniu transferu, baza danych zawiera 
wszystkie dane, które zawierała oryginalna instalacja programu 
i można kontynuować pracę w programie z wykorzystaniem nowej wersji.

Po utworzeniu tabel oraz transferze do tych tabel danych, program 
Administrator można wykorzystać do utworzenia kont użytkowników 
programu kadrowo płacowego i przypisania im odpowiednich praw
dostępu. Domyślnie w systemie jest zawsze skonfigurowany jeden 
użytkownik programu kadrowo płacowego o nazwie 'Administrator' 
oraz haśle 'sql'.

Można teraz już uruchomić program kadrowo płacowy. Program powinien 
podłączyć się do serwera SQL. 

Należy zwrócić szczególną uwagę na konieczność dokonania 
odpowiednich zmian konfiguracyjnych w przypadku, gdy na stacji
roboczej lub serwerze został zainstalowany program typu 'firewall'.
W takim przypadku należy umożliwić komunikację z serwerem SQL 
na odpowiednim porcie (domyślnie 1433).


==========================================================================
5. PRZYKŁADOWE PROBLEMY INSTALACYJNE WRAZ Z ROZWIĄZANIAMI
==========================================================================

W przypadku problemów z podłączeniem programu kadrowo płacowego
do serwera SQL należy przede wszystkim sprawdzić odpowiedzi
na następujące pytania:

a. Czy na stacji roboczej i serwerze SQL zainstalowano
protokół komunikacyjny wykorzystywany do podłączenia
(to jest część instalacji Windows)?

b. Czy na stacji roboczej zainstalowano 'SQL Native Client'
i zdefiniowano za pomocą Administratora ODBC odpowiednie
źródło danych?

c. Czy na serwer i stacja robocza znajdują się na liście
widocznych komputerów po otwarciu otoczenia sieciowego np.
w programie Eksplorator Windows'?

d. Czy serwer i stacje robocze mają prawidłowo skonfigurowane
lub wyłączone opcje/programy typu 'zapora' ('firewall')?

e. Czy serwer i stacje robocze komunikują się z portem o tym 
samym numerze, tzn. portem na którym 'nadsłuchuje' SQL serwer
(numer portu, domyślnie 1433 można zmienić np. w celu 
zapewnienia większego bezpieczeństwa)?

Jeżeli na wszystkie powyższe odpowiedzi odpowiedź jest
'Tak', należy zweryfikować następujące problemy, które mogą 
wystąpić przy podłączeniu:

Opis błędu bazodanowego: Unable to connect: SQL Server is unavailable
or does not exist. General network error. Check your documentation.
Przyczyna: na stacji roboczej lub na serwerze nie zainstalowano
odpowiedniego protokołu komunikacyjnego.

Opis błędu bazodanowego: 'Błędna nazwa użytkownika lub hasła'
zwracany przez program kadrowo płacowy przy próbie podłączenia
lub 'Login failed for user Administrator. The user is not associated 
with a trusted SQL Server connection' zwracany przez ODBC przy próbie
testowania połączenia z serwerem SQL.
Przyczyna: Nie uaktywniono we właściwościach serwera SQL opcji
'SQL Server authentication', a użytkownik Windows na stacji roboczej
nie ma jednocześnie konta w instalacji Windows na serwerze SQL.
Podobny błąd wystąpi również w przypadku, gdy we właściwościach
źródła danych ODBC niezaznaczono opcji 'SQL Server authentication'.

Opis błędu bazodanowego: SELECT permission denied on object 'sec_klucz',
database 'firma', owner 'dbo'.
Przyczyna: brak login lub użytkownika 'Administrator' w bazie danych.

Opis błędu bazodanowego: Arithmetic overflow occurred 
lub inny błąd sygnalizujący niemożność wstawienia pozycji w czasie
importu danych do pustych tabel.
Przyczyna: próba importu daty zbyt przeszłej lub przyszłej i 
przekraczającej możliwości serwera (np. '01-01-1002'). Taka sytuacja
może mieć miejsce w przypadku przenoszenia nieprawidłowych dat
z SQL Anywhere (potrafi zarejestrować datę '01-01-1002') na 
serwer MS SQL (NIE potrafi zarejestrować daty '01-01-1002').
W przypadku gdy błąd wystąpił w czasie importu danych do tabel
w czasie konfiguracji bazy danych, należy poprawić datę w pliku 
źródłowym, a następnie ponownie zainstalować pustą bazę danych i 
rozpocząć od nowa import danych do tabel.


==========================================================================
6. UWAGI KOŃCOWE
==========================================================================

Wykorzystując moduł Administrator, należy utworzyć konta 
dla użytkownikow programu kadrowo płacowego i przypisać tym kontom
tymczasowe hasła. Następnie, należy włączyć weryfikowanie dostępu
hasłem, korzystając z opcji menu 'Zadania', 'Ustawienia'. 

Uwaga: Domyślne hasło użytkownika systemowego 'Administrator' 
to 'sql'.

Moduł Administrator umożliwia utworzenie kont dla użytkowników 
wybranej aplikacji, przypisanie użytkowników do określonych grup 
(np. 'Pełny dostęp', 'Administratorzy', 'Brak dostępu', 'Zarząd', 
'Kadry', 'Płace' itp.), a następnie przypisanie tym grupom 
użytkowników ograniczeń w dostępie do opcji menu aplikacji, co 
w efekcie sprowadza się do ograniczenia dostępu do określonej 
funkcjonalności aplikacji. Dodatkowo, moduł Administrator 
umożliwia włączenie lub wyłączenie weryfikacji użytkownika 
(w czasie uruchamiania aplikacji) oraz zmianę hasła systemowego.

Przykładowa sekwencja czynności do wykonania w celu włączenia 
weryfikacji dostępu użytkownika do aplikacji może być następująca:

a. Dopisanie nowego użytkownika lub użytkowników na ekranie 
'Użytkownicy' (opcja menu 'Zadania'). Każdemu nowemu użytkownikowi 
należy przypisać hasło (opcja menu 'Działania', 'Zmiana Hasła 
Użytkownika'). Bez przypisania nowemu użytkownikowi jakiegokolwiek 
hasła dostęp do aplikacji będzie dla tego użytkownika niemożliwy.

b. Właczenie weryfikacji dostępu użytkowników na ekranie 
'Ustawienia' (opcja menu 'Zadania'). Na zakładce 'Konfiguracja 
dostępu użytkowników' należy wybrać przycisk 'Zmień Informacje', 
a następnie zaznaczyć opcję 'Dostęp wymaga weryfikacji?' i 
odznaczyć opcję 'Domyślne hasło?'. Dla wygody użytkownika, 
należy zaznaczyć opcję 'Domyślny identyfikator?' i w 
przypadku, gdy z jednego komputera korzysta jeden użytkownik, 
wpisać domyślną nazwę identyfikatora dla tego użytkownika. 
W przypadku, gdy z jednego komputera korzysta więcej niż jeden 
użytkownik, należy zaznaczyć opcję 'Domyślny identyfikator?' 
i pozostawić pole 'Identyfikator' puste. 

Dodatkowe ważne uwagi:

a. Użytkownik może zawsze zmienić swoje hasło wykorzystując w
programie kadrowo płacowym opcję menu 'Opcje', 'Preferencje', 
'Zmień Hasło'. 

b. Moduł Administrator pozwala na utworzenie kont dowolnej 
liczbie użytkowników aplikacji. Każdy z tych użytkowników 
posiada identyfikator oraz hasło, a także jest przypisany 
do grupy użytkowników posiadającej określone restrykcje w 
dostępie do aplikacji (lub brak jakichkolwiek restrykcji). 
Konta użytkowników aplikacji są tworzone przez program 
'Administrator' tylko i wyłącznie na potrzeby wybranej aplikacji. 

c. Hasło systemowe jest wspólne dla wszystkich użytkowników 
systemu. To hasło, przypisane użytkownikowi systemowemu 
'Administrator', jest faktycznym hasłem wykorzystywanym 
do podłączenia każdego użytkownika aplikacji do bazy 
danych. Hasło systemowe jest zapisane w postaci zakodowanej 
we wspólnym dla wszystkich użytkowników pliku FR.INI. W 
ten sposób, po uruchomieniu aplikacji na stacji roboczej, 
hasło zostaje zdekodowane i program może korzystać z bazy 
danych. Użytkownik aplikacji tego hasła nie musi i nie 
powinien znać, ponieważ użytkownik systemowy posiada szerokie 
uprawnienia, pozwalające na modyfikację bazę danych za 
pomocą niezależnych narzędzi.

Wygodnie jest wykorzystywać jeden 'FR.INI' trzymany w miejscu 
dostępnym dla wszystkich instalacji programu kadrowo płacowego i 
przekierunkować zapis '[Aplikacja][SciezkaDoINISystemu]' w pliku 
'FRPERSO.INI' na lokalizację tego wspólnego pliku.

d. Użytkownicy dopisywani za pomocą modułu Administrator nie są 
użytkownikami samej bazy danych - program kadrowo płacowy multipleksuje 
jednego użytkownika bazy danych o nazwie 'Administrator' 
(użytkownika systemowego) na wielu własnych użytkownikow. 

Uwaga: Masz problem z programem lub instalacją? Nie możesz 
wykonać wymaganej czynności? Daj nam znać. W celu uzyskania 
informacji o programie możesz zawsze zadzwonić do producenta 
lub dystrybutora programu. Kontakt do producenta lub 
dystrybutora jest dostępny poprzez opcję menu programu 
'Pomoc', 'Kontakt z Producentem' oraz jest wyświetlany w
czasie instalacji w prawym górnym rogu ekranu programu
instalującego.